ITsys
Salgs- og levering
Produkter
Ny C5 version
Nyheder på C5 løn
Referencer
Kontakt os
1
Anvendelse.
Salgs- og leveringsbetingelserne finder anvendelse på enhver aftale,
hvor ITsys sælger IT-ydelser og rådgivning til køber.
2
Tilbud.
Tilbud, der
ikke angiver anden acceptfrist, er gældende
14 dage fra tilbudets dato.
3
Ordrer.
Kun ordrer,
hvor der foreligger en skriftlig ordrebekræftelse eller et skriftligt
tilbud fra ITsys’s side er bindende.
Såfremt køber
ikke gør indsigelse mod indholdet af ordrebekræftelsen inden 3 hverdage
fra ordrebekræftelsens dato, er den indgåede aftale bindende.
4
Levering og leveringstid.
Levering af
såvel hard- som software sker ab ITsys og eventuel forsendelse sker på
den måde, som ITsys finder mest hensigtsmæssig. Forsendelse sker for
købers regning og risiko.
Den angivne
leveringstid er omtrentlig og med forbehold for forsinkelse som følge af
strejke, lockout, brand, krig, mobilisering, beslaglæggelse,
valutarestriktioner, transporthindringer, eksport- eller importforbud,
mangler ved forsinkelse ved leverancer fra underleverandører og lignende
forhold. Leveringstiden udskydes i sådanne tilfælde med et til
hindringens varighed svarende antal dage. Levering til den således
udskudte leveringstid anses i enhver henseende for rettidig.
Såfremt en
leveringshindring af en eller flere ovennævnte forhold kan påregnes at
ville vedvare længere end 3 måneder for så vidt angår hardware og
software, er såvel ITsys som køber berettiget til at hæve købet, uden at
dette anses for misligholdelse, medmindre andet er aftalt på forhånd.
ITsys er
berettiget til at foretage dellevering og delfakturering.
5
Særligt vedrørende rådgiveransvar.
I det omfang
ITsys yder rådgivning i forbindelse med levering af hard- og software,
er ITsys ansvarlig for eventuelle dokumenterede mangler herved.
Et
rådgiveransvar begrænses i overensstemmelse med det i Pkt.6 anførte.
6
Ansvarsbegrænsning.
ITsys er
erstatningsansvarlig efter dansk rets almindelig regler, dog under
hensyntagen til de i disse salgs- og leveringsbetingelser anførte
begrænsninger.
ITsys er under ingen omstændigheder erstatningsansvarlig for skader, som
opstår som følge af omstændigheder, ITsys ikke er herre over,
eksempelvis nedbrud eller udfald af strøm, virusangreb eller lignende.
ITsys er under ingen omstændigheder ansvarlig for driftstab, avancestab
eller andet indirekte tab, som køber måtte blive påført. Under alle
omstændigheder kan ITsys’s ansvar aldrig overstige værdien af den
enkelte leverance.
7
Mangler.
For så vidt
angår hardware: Såfremt køber indenfor et tidsrum af 12 måneder fra
leveringen dokumenterer, at der er mangler ved det leverede, påtager
ITsys sig efter sit valg enten ved udbedring at bringe det leverede i
forskriftsmæssig stand eller uden beregning for køber at ombytte den
eller de mangelfulde dele af leverancen ved levering af mangelfri ydelse
på de i nærværende salgs- og leveringsbetingelser anførte betingelser,
dog forudsat, at defekte enheder efter ITsys’s instruks returneres til
ITsys uden omkostninger for ITsys. Såfremt udbedring efter ITsys’s skøn
er mulig på købers adresse og dette ønskes af køber, sker transport og
andre omkostninger i forbindelse hermed for købers regning. Risikoen for
enhver forsendelse ved mangeludbedring bæres af køber.
For så vidt
angår software:
Såfremt køber
indenfor et kort tidsrum efter levering dokumenterer, at der er mangler
ved det leverede software, forholder ITsys sig som ovenstående
vedrørende hardware. Særligt gør det sig gældende for software, at der
for leveringen gælder, at kun forhold, som afviger fra den af køber til
ITsys givne kravspecifikation kan betragtes som en mangel. I tilfælde
af, at der ikke foreligger forudgående kravspecifikation, vil enhver
ændring eller afvigelse kun være genstand for tilretning, for hvilket
ITsys kan kræve særskilt betaling efter de til enhver tid værende priser
for den pågældende ydelse.
For så vidt
angår hardware og software:
I tilfælde af
mangler ved det solgte kan køber ikke gøre andre retskrav gældende end
de ovenfor nævnte. Køber kan ikke hæve købet eller kræve erstatning,
medmindre der foreligger mangler, som skyldes forsætlig eller grov
uagtsomhed fra ITsys’s side.
ITsys’s
forpligtelser i medfør af ovenstående omfatter ikke mangler som følge af
slid ved sædvanligt brug, overbelastning, mangelfuld pasning eller
betjening, ændringer foretaget uden ITsys’s skriftlige godkendelse,
reparationer eller justeringer udført af andre end ITsys. For så vidt
angår sliddele kan køber ikke gøre mangelbeføjelser gældende overfor
ITsys.
8.Reklamationer.
For så vidt
angår hardware: Reklamationer skal fremsættes skriftligt overfor ITsys
straks efter, at køber har konstateret manglen. For så vidt angår
synlige fejl og mangler skal reklamation fremsættes senest 8 dage efter
leveringen, og for så vidt angår skjulte fejl og mangler skal
reklamationen fremsættes senest 12 måneder efter leveringen. I tilfælde
af reklamation er køber uberettiget til at disponere over det leverede
eller returnere dette til ITsys uden ITsys’s forudgående skriftlige
godkendelse. Har køber reklameret, og viser det sig, at der ikke
foreligger en mangel, som ITsys bærer ansvaret for, har ITsys ret til
godtgørelse for det arbejde og de omkostninger, reklamationen har påført
ITsys i verensstemmelse med ITsys’s til enhver tid gældende priser for
sådant arbejde. Har køber reklameret, og viser det sig, at der ikke
foreligger en mangel, som ITsys bærer ansvaret for, har ITsys ret til
godtgørelse for det arbejde og de omkostninger, reklamationen har påført
ITsys i overensstemmelse med ITsys’s til enhver tid gældende priser for
sådant arbejde. For så vidt angår software: Reklamationer skal
fremsættes skriftligt overfor ITsys, straks efter levering med en
beskrivelse af i hvilket omfang, det pågældende forhold afviger fra den
af køber til ITsys udarbejdede kravspecifikation. Køber har ingen
reklamationsret angående software, der er leveret uden forudgående
kravspecifikation. Har køber reklameret, og viser det sig, at der ikke
foreligger en mangel, som ITsys bærer ansvaret for, har ITsys ret til
godtgørelse for det arbejde og de omkostninger, reklamationen har påført
ITsys i overensstemmelse med ITsys’s til enhver tid gældende priser for
sådant arbejde.
9.Produktansvar,
følgeskader m.v.
ITsys er ikke
ansvarlig for skader på fast ejendom eller løsøre, som indtræder, medens
det leverede er i købers besiddelse.
ITsys er ikke
ansvarlig for driftstab, tabt avance eller andet indirekte tab. ITsys’s
ansvar kan endvidere ikke overstige det leveredes værdi, ligesom ITsys
kun er ansvarlig i 1 år fra leveringstidspunktet. I den udstrækning,
ITsys måtte blive pålagt produktansvar overfor 3. mand, er køber
forpligtet til at holde ITsys skadesløs i samme omfang, som ITsys’s
ansvar er begrænset i henhold til nærværende bestemmelse.
I tilfælde af
personskade forårsaget af det leverede og i tilfælde af skade på ting,
hvor den pågældende genstand efter sin art sædvanligvis er bestemt til
ikke erhvervsmæssig udnyttelse, er ITsys ansvarlig i overensstemmelse
med produktansvarslovens regler herom.
Hvis 3. mand
fremsætter krav mod en af parterne om erstatning i henhold til reglerne
om produktansvar, skal denne part straks underrette den anden herom.
10
Dokumentation.
Enhver form
for dokumentation, herunder tilbudsmateriale, som er overladt til køber,
må ikke kopieres, forevises eller videregives til 3. mand, uden ITsys’s
skriftlige accept.
11
Priser.
Ændringer i
valutakurser, toldtariffer eller andre forhold, der er indgået i ITsys’s
beregningsgrundlag, og som indtræder efter ITsys’s afgivelse af
ordrebekræftelse eller tilbud og som forhøjer ITsys’s beregnede priser,
debiteres køber som tillæg til ITsys’s priser, idet de regulære priser
fastsættes på grundlag af Nationalbankens officielle notering eller
toldsatsen på betalingsdagen.
12
Rettigheder til leveret software.
For så vidt
angår leveret software får køber betalingslicens til at anvende det ene
eksemplar. Licensen er udelukkende en brugsret, hvorfor køber under
ingen omstændigheder må ændre i det solgte software uden ITsys’s
forudgående skriftlige godkendelse.
Såfremt der
sker overdragelse af en bestemmende andel af køber til 3. mand, kan
dette kun ske for licens rettens vedkommende efter forudgående skriftlig
godkendelse fra ITsys.
Køber har
ikke ret til at foretage ændringer eller videreudvikle det af ITsys
solgte software, medmindre der foreligger forudgående skriftlig
godkendelse fra ITsys’s side.
ITsys
bibeholder enhver immateriel rettighed til det af ITsys solgte software,
og der må under ingen omstændigheder ske videresalg, kopiering eller
videreudvikling heraf uden ITsys’s forudgående skriftlige godkendelse.
Såfremt køber
overtræder ovenstående betingelser, skal køber til ITsys betale DKK
1.000.000,00 som konventionalbod for dette forhold samt DKK 500.000,00
som konventionalbod for hver måned, forholdet opretholdes.
13
Betaling.
Alle
leverancer sker mod kontant betaling. Såfremt der ifølge særskilt aftale
ydes kredit, forbeholder ITsys sig ret til at beregne renter fra
levering til betaling sker med den rentesats, der fremgår af fakturaen.
Såfremt det
fakturerede tilgodehavende ikke betales i rette tid, forbeholder ITsys
sig ret til at holde andre ikke leverede ydelser tilbage, indtil køber
har berigtiget alle restancer inkl. renter og omkostninger.
Reklamation
berettiger ikke køber til at tilbageholde betaling for den pågældende
leverance. Køber er uberettiget til at tilbageholde nogen del af
købesummen til sikkerhed for opfyldelse af påståede modkrav vedrørende
andre leverancer.
14
Ejendomsforbehold.
ITsys
forbeholder sig den fulde ejendomsret til enhver leverance, indtil
betaling er sket.
15
Tvister og lovvalg.
Enhver uenighed eller tvist mellem parterne om forståelse eller
rækkevidde af disse salgs- og leveringsbetingelser eller om en konkret
leverance skal afgøres ved Retten i Skive under anvendelse af dansk ret,
dog således, at hvis Retsplejelovens regler herom medfører, at sagen kan
henvises til Vestre Landsret, er dette rette værneting. Lov-valgsregler,
der peger på et andet lands lovregler finder ikke anvendelse.